Wednesday 28 February 2007

It's raining cats and dogs

Tänk att jag inte skrivit om vädret än! Det är ju ändå engelsmännens favoritsamtalsämne! Här är några av fraserna jag hör varje dag i hissen på jobbet.

"Morning, what a lovely day!"
"Good afternoon, such horrible weather today!"
"Good evening, seems like winter is over."
"Oh dear, it's absolutely boiling today!"
"It's freezing cold!"
"It's raining cats and dogs. Don't forget your umbrella!"


Ja, jag skulle kunna fortsätta i flera timmar. Innan jag flyttade till London trodde jag att det regnar hela tiden, för det är ju det man hör. Jag blev väldigt förvånad när jag märkte att det faktiskt inte alls regnar speciellt mycket jämfört med hemma. Däremot är vädret väldigt oberäkneligt. Det kan vara strålande sol, mulet, regn och storm på samma dag.


När jag vaknade i morse ösregnade det ute, när jag gick ner till tunnelbanan var det strålande sol, när jag kom till jobbet var det mulet, och nu duggregnar det lite.


Här är dagens väderrapport:


3 comments:

Anonymous said...

Blev också förvånad vid mitt fem dagar långa Londonbesök i November. Det regnade en enda kväll!!

A pint of lager said...

Ja, jag vet inte riktigt vad det där ryktet kommer ifrån. Kanske gillar engelsmännen bara att klaga :)

Fröken Jennie said...

Kan bara halla med dig Tiina, det ar verkligen oberakneligt vadret har! Skrev i min blogg tidigare idag att vadret var vacker och solen sken ungefar, nu nar jag nagra timmar senare ar tillbaka i skolan igen regnar och blaser det... kanske hinner vadret andras igen under min engelskalektion, you never know :). Gillar for ovrigt din hemstad mycket ocksa!! Kram Kram