Thursday 8 February 2007

Heavy snowfall


I morse fick jag ett oväntat telefonsamtal från chefen. Han sa:
"Kommer du in till kontoret idag?"
"Ja, hurså?" frågade jag och tänkte att jag har väl inte tagit speciellt många sjukdagar i år.
"Har du sett ut genom fönstret?" undrade han.
"Jo..."
"Du kan få jobba hemifrån idag pga det tunga snöfallet" sa min chef.
Synd att jag inte har dator hemma, tänkte jag och tittade ut på det "tunga snöfallet", som med svenska ögon sett mest liknade lite snöslask. Tilläggas bör att det är 3 plusgrader, och snön är nu borta.

Tåg är inställda, flyg inställda, förseningar på tunnelbanan-ja, du läste rätt- TUNNELBANAN! Hur snöslasket har påverkat tunnelbanesystemet förblir ett mysterium för mig, men en sak är då säker, engelsmännen har mycket kvar att lära om väder!

Hämtat från en artikel om "ovädret":
"Sweden has it nailed?
Well, it is a legal requirement for them to fit winter tyres, but they also drive according to the conditions by slowing down. And is it any wonder the Scandinavians are some of the best drivers in the world? The driving test includes an ice-driving element that teaches them how to counter a skid. We do not even teach people how to drive on motorways over here – and it shows. Then there are their cars. A lot of them drive Volvos, which seem particularly hardy and suitable for the job, especially when most of them have four-wheel drive."

Visst blir man lite stolt!

Hela artikeln kan ni läsa här:
http://cars.uk.msn.com/News/car_news_article.aspx?cp-documentid=2866248

2 comments:

Fröken Jennie said...

Haha! Kan inte låta bli att skratta lite med dig, det är otroligt vad lite snö kan få tidningarna att skriva. Igår på min "British life and Culture lektion" varnade lärarna oss utbytesstudenter för snöfallet som skulle komma under morgondagen, och när jag drog bort gardinerna i morse var det inte mycket till snö inte, OK lite i luften men inget som lagt sig.. och ändå hörde man det pratas ordentligt om snön i skolan. Märks att engelsmännen inte är vana vid snö :) Himlans kul att du börjat blogga, kommer med nöje följa dig och ditt liv! Fhv ses vi snart också. Kram Jennie

björn said...

Helt underbart, artikeln var ju klockren! Fler alster till sagan om det mystiska norden, där isbjörnar går på gatorna och folket får lära sig att sladda när de tar körkort! : )
Ärligt trodde jag inte det var så i England..
Nåja, för övrigt kul att du börjat blogga som sagt, så vi här i de småländska urskogarna kan få en bild av hur livet är i en "oedi stostau".
hehe stor kram på dig! /Björn