Wednesday 18 June 2008

Ugnen som säger ping

I helgen körde vi norrut för att lämna våra saker hos pojkvännens syster. Hon bor nära en stad som heter Chester, som i sn tur ligger nära Liverpool och Manchester.

Chester
På lördagen åkte vi in till Chester en sväng. Det visade sig vara en jättemysig stad full av charmig Georgian och Tudor arkitektur. Det rann en flod igenom staden och det fanns en grön park i mitten. Härlig avkopplande dag!

It's grim up north
På kvällen tog de oss till en liten pub i deras by där ett lokalt band spelade. Vilken upplevelse! Det bästa sättet jag kan beskriva det var som en scen ur Shameless. Jag tror inte det visas i Sverige, men det är en TV-serie om ett gäng "Northerners". Ta gärna en titt här.

Puben var i all fall full av alla sorters folk. 13-åringar med minikjolar som drack alkoläsk, 50-åriga kvinnor iklädda magtröjor som hällde i sig öl efter öl och flintskalliga män i skitiga skjortor med ölmagar ner till knäna.

Även om vi hade väldans roligt den kvällen så tror jag inte att jag någonsin kommer att flytta till norra England.

Wales!!!
På söndagen fick jag äntligen göra något jag har velat göra i ett par år nu. Jag fick nämligen åka till Wales! Av någon outgrundlig anledning är jag väldigt fascinerad av Wales. Och jag blev inte besviken!

Det var otroligt vackert med gröna kullar och dalar, små hus, en massa får och trevligt folk. Walesarna ska tydligen vara lite annorlunda, men jag tyckte de vi träffade var väldigt vänliga. Men kanske hade jag bara tur.

I Wales pratar man engelska och walesiska, som är ett keltiskt språk. Det låter väldigt annorlunda och många ord ser omöljiga ut att uttalla när man läser dem. Dom till exempel byn Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llantysiliogogogoch (världens tredje längsta ortnamn).

Walesarna, liksom isländarna är stolta över sitt språk och när de flesta andra språk lånar ord från engelskan till nya uppfinningar försöker de i störst mån hitta på egna ord.

Det bästa exemplet jag har hört är ordet för mikrovågsugn: popty ping. Det betyder ugnen som säger ping (popty= ugn). Helt klart mitt nya favoritord!

No comments: