Friday 6 June 2008

Du gamla du fria...

...du fjällhöga nord! Idag är det Sveriges nationaldag...tydligen. Jag tog i alla fall på mig gult och blått imorse dagen till ära. Men där tog det slut.

För vad är egentligen Sveriges nationaldag? Hur många vet egentligen varför vi firar den?

Som utlandssvenk känner jag att jag behöver värna om mitt ursprung och inte bara fira dagar som man inte ens firar därhemma men även veta allt om dem! Deras ursprung, traditioner, när man började fira dem etc. För om någon skulle fråga vill jag inte stå där mållös som ett annat fån och säga att jag inte vet ett knytt om min egen kultur.

Det har hänt att jag blivit ställd mot väggen. Någon frågade var julbocken kom ifrån (för en sån hade jag hemma till jul). Emmm...tomten?

I alla fall behöver jag inte skämmas för att jag inte firar mig nationaldag här, för St George's (Englands nationaldag) går om möjligt ännu mer obemärkt förbi. I missade jag den totalt, såg inte ens en rödvit flagga någonstans.

Visste väl att jag kunde lita på att engelsmännen att vara snäppet värre!

No comments: