Wednesday 23 May 2007

Mat mat mat

Igår var jag på svenska puben för första gången. Där drack jag Kopparbergscider och åt skagenröra på polarbröd...mmm!

Det är konstigt när man upptäcker vad man saknar hemifrån. Det här inlägget tänkte jag helt tillägna maten hemifrån jag inte hade an aning om att jag skulle sakna såhär mycket. Ibland blir jag sugen på att boka en weekendresa till Sverige bara för att kunna äta kebabpizza.

Det jag längtar efter mest är följande:
  • Filmjölk. Helt klart etta på listan. Med färska jordgubbar en varm sommardag. Svenska jordgubbar ska det såklart vara.
  • Kalles kaviar. Med keso och gurka på grovt bröd. Eller på ett hårdkokt ägg.
  • Knäckebröd.
  • Oasen i Lessebo's kebabpizza. Pommes istället för kött.
  • Sourcream and-Onionchips. Finns inte, kan ni tänka er det!
  • Potatissallad. Smakar inte alls likadant här.
  • Fläderblomssaft.
  • Marabouchoklad. Visst finns Cadbury's, men det är ändå inte samma sak.
  • Ost. Visst är cheddar gott, men lite fler valmöjligheter hade inte skadat.

Listan kan göras lång. Ska nog ta mig en tripp till svenska affären nästa vecka.

No comments: