Monday 21 May 2007

Jag är sjuk NU, inte nästa vecka

Nu blev det ju sådär långt mellan gångerna igen. Har fortfarande inget internet hemma. Argh.

Det är så mycket jag skulle ha kunnat skriva om...Englands eurovisionflopp, den elaka dörrvakten, regnet som bara öser ner... men så blir det inte. Idag tänkte jag prata lite om sjukvård. Det passar bra för jag har nämligen fått en spruta idag, och min stackars arm gör ganska ont. Empati tack. Jag var ändå duktig och skrek inte ens åt sjuksköterkan. Och det tog mindre än en timme! £35 fick jag betala för tortyren.

Anyway...vad jag tänkte klaga på är hur otroligt dålig sjukvården är i England. Här kommer några expempel:

Exempel 1
När man först flyttar hit måste man registrera sig med en GP (General Practitioner), annars kan man glömma sjukvård helt och hållet. Jag fick vänta i 1,5 månad på att få en tid för att registrera mig! Registreringen i sig bestod av en hög formulär, som jag lika gärna hade kunnat fylla i hemma och skicka till dem. Hade jag blivit sjuk innan jag hunnit registrera mig hade det varit tough luck.

Exempel 2
Halsfluss fick jag en dag. Det var ganska uppenbart för halsen var full av vita prickar. Jag ringde doktorn och beskrev symptomen. De frågade om jag ville boka en tid nästa vecka. "Jag är sjuk nu" sa jag och efter mycket tjat och gnäll fick jag till slut en tid nästa dag. Doktorn tittade inte ens i min hals, utan skrev bara ut penicillin.

Exempel 3
Min kompis har varit sjuk med halsont och hosta i 2 veckor. Hon går till läkaren, som konstaterar att hon har en infektion. Men han vägrar skriva ut antibiotika, men förklaringen att kroppen bör försöka kurera sig själv. Fair enough. Men sedan tycker han att om det inte går över inom 3 veckor kan hon få komma tillbaks. Hon ska alltså gå runt med halsont i 5 veckor för att anses sjuk nog att få medicin!

Exempel 4
En annan vän gick till sin doktor för att få ett nytt recept på P-piller. Hon har använt samma piller i 5 år och samme doktor har skrivit ut det till henne. Hon får sitt recept, går till apoteket, och inser när hon kommer hem att hon har fått fel piller. Hon ringer upp läkaren för att fråga varför. Han har ingen aning, och skriver genast ut ett nytt recept med rätt piller. Ingen bryr sig om att be henna lämna tillbaks de andra pillrena.

Efter allt detta har jag tyvärr inte mycket respekt för engelsk sjukvård.

Läste en artikel om Michael Moore på aftonbladet.se idag, där han attackerar det svenska sjukvårssystemet:
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1073487,00.html

Något att tänka på!

No comments: