Wednesday 22 August 2007

This is England

Såg en brittisk film för ett tag sen, som var riktigt bra, så jag tänkte dela med mig lite.

Filmen är väldigt upprörande och stark, och historien berättas på ett mycket skickligt sätt. I huvudrollen ses en liten pojke, Shaun (Thomas Turgoose), som spelar väldigt övertygande.

Filmen tar oss tillbaka till 80-talets och en grupp skinheads. De skinheads filmen börjar med är inte den sort vi tänker på idag när vi hör ordet. Dessa var en ny våg av 60-talets "mods"- arbetsklassungar som lyssnade på ska och räckte finger åt samhället. Dessa skinheads brydde sig inte om ras eller hudfärg.

Det var senare nynazisterna kom, och försökte värva dessa utsatta och sårbara ungdomar. De var sårbara eftersom de tillhörde en arbetarklass som kämpade sig igenom arbetslöshet och fattigdom under Thatcher's järnhand. Det är till stor del den här värvningen filmen fokuserar på.

Namnet är "This is England", regisserad av Shane Meadows. Gå och se den!

Klicka här för trailer och mer information om filmen.

3 comments:

Anonymous said...

Jag blev tyvärr lite besviken när jag såg den. Hade hoppats på mer känsla och mindre klichéer.

A pint of lager said...

Jag håller inte med. Visserligen var den ganska förutsigbar, men jag tror heller inte meningen med filmen är att överraska. Det handlar mer om att göra intryck, vilket jag tycker Shane Meadows lyckas mycket bra med. En underbar dialog och trovärdiga skådespelarprestationer förhöjer intrycket. Den skildrar även 80-talets "Nordies" på ett övertygande sätt.

Fröken Jennie said...

Hejsan Tiina! Sicken bra film "This is England" är, såg den i Sheffield precis innan jag åkte hem därifrån och tror faktiskt jag ska se den igen här hemma :). Ett tag sen man kom tillbaka från England nu och det är skönt att vara hemma, samtidigt är det en hel del saker man saknar, språket, pubkulturen som du skrev om och människorna... det trodde jag faktiskt inte att jag skulle göra! Hoppas du får två sköna veckor hemma i Sverige! Kram Kram!