Tuesday 24 July 2007

Kuba- Del 1

Jag har så mycket att berätta!! Kuba är inte som någon annanstans i världen! På gott och ont.

Till exempel har jag aldrig kännt mig så säker som på gatorna i Havanna. Jag kunde gå ensam på en gammal bakgata mitt på natten utan att känna mig det minsta rädd. Kriminaliteten är väldigt låg (jag läste dock att ficktjuvar blir mer och mer vanliga)... Anledningen? Well...det står poliser i nästan varje gathörn.

Vad som däremot saknas i varje gathörn är affärer. Det finns nämligen inga. Eller nja, i områden fulla av turister kan man kanske ha turen att hitta en, men urvalet är... hmm... helt enkelt väldigt begränsat! Man kan inte förvänta sig att hitta vad man är ute efter, så man tager vad man haver. Detta beror givetvis på att kubanerna själva får sina varor rationerade, så behöver inte affärer på samma sätt som oss.

Nästa gång blir det ny anekdoter från semestern. Till dess ger jag er dessa bilder från Havanna. Det andra fotot är en taxibil.



No comments: